De Omgevingsdienst Twente heeft steeds meer collega’s nodig. Applicant heeft de organisatie geholpen om hun recruitment volledig op te zetten, waarna online campagnes meer dan 100 sollicitanten opleverden!
Inhoudsopgave:
- Omgevingsdienst Twente en hun recruitment uitdaging
- Hoe heeft Applicant het aangepakt
- Voorbereiding
- Promotie video
- Online campagnes
- Offline content
- Resultaten
- Over de samenwerking met Omgevingsdienst Twente
Omgevingsdienst Twente en hun Recruitment uitdaging
De Omgevingsdienst Twente (ODT) werkt aan een optimaal en duurzaam gebruik van de leefomgeving, zodat iedereen in Twente veilig kan wonen, werken en leven.
De overheidsorganisatie adviseert en ondersteunt inwoners en bedrijven van Twente op het gebied van vergunningen. Ze zijn gespecialiseerd in toezicht en handhaving op het gebied van veiligheid, lucht, geluid, energie, afval en bodem.
Met zulke uitgebreide werkzaamheden heb je ook een uitgebreid team nodig. Zo werken er ook 35 personen voor de Omgevingsdienst Twente die worden ingeleend middels verschillende constructies. Met een constante werkdruk is deze flexibele schil niet wenselijk.
Verder stelt de overheid een doelstelling voor overheidsinstanties om 10% inleenkrachten te gebruiken. De Omgevingsdienst Twente zat begin 2023 rond de 30%.
Zo zijn er meerdere redenen voor de Omgevingsdienst om medewerkers vast in dienst aan te nemen.
Als Applicant zijn we bij de Omgevingsdienst aan de slag gegaan om ze te helpen bij deze uitdaging.
Het doel: zoveel mogelijk sollicitanten aantrekken en vacatures invullen. Om het huidige team te versterken en om het aantal ingeleende medewerkers te laten krimpen.

Hoe hebben wij dit als Applicant aangepakt
Wanneer wij een nieuwe samenwerking starten, kijken we altijd eerst welke kennis en ervaring er is binnen een organisatie op het gebied van recruitment. In dit geval zijn er binnen de Omgevingsdienst de teams HR en communicatie. Die hebben wel wat overlap met recruitment, maar echte expertise is er niet.
Hier kan Applicant de Omgevingsdienst goed bij helpen.
Wij kunnen onze recruitment expertise en vele jaren ervaring inzetten om de Omgevingsdienst te versterken.
Omdat er verder weinig aan recruitment gedaan was, hebben we ervoor gekozen om te beginnen met een sterke basis, om de recruitment volledig op te zetten. Hiervoor gebruiken we het Applicant model. Dit is een stappenplan wat wij aflopen om optimale resultaten te behalen bij het recruitment proces.
De informatie die we in het begin van het Applicant model verzamelen vormt de basis voor de strategie en campagnes die we later inzetten. We kunnen dan sterke Recruitment Marketing campagnes vormen om de Omgevingsdienst Twente en hun vacatures te promoten.
De Recruitment Marketing campagnes houden we constant in de gaten om ze te optimaliseren. Dit zorgt voor het beste resultaat.
Hoe pakken we het hele proces aan?
- Appliscan: we analyseren de huidige situatie
- Bepalen van de doelstelling
- Persona’s creëren
- Interviews en enquêtes om de EVP te bepalen
- Online campagnes inzetten
- Offline content inzetten (uniek voor deze opdracht)
- Resultaten evalueren en optimaliseren
Het Applicant model

Om de Omgevingsdienst beter te leren kennen is één van onze collega’s een dag in de week bij de Omgevingsdienst op kantoor gaan werken. Zo had het team van ODT ook wekelijks iemand die ze konden aanspreken en waarmee ze konden brainstormen.
“Het was echt een meerwaarde dat er iemand van Applicant bij ons op kantoor was. Erg toegankelijk en dat zorgde voor korte lijnen bij de samenwerking” – Marcel Zanderink, HR-manager Omgevingsdienst Twente
Voorbereiding: Appliscan en EVP
Om te beginnen hebben we veel onderzoek gedaan. We hebben de ‘Appliscan’ bij de Omgevingsdienst uitgevoerd. Dit is een analyse van de huidige status van recruitment bij de Omgevingsdienst. Daarnaast kijken we naar de markt, concurrentie en de doelgroep van potentiële sollicitanten. Hoe zien die mensen er echt uit? En wat is belangrijk voor hen?
Van de Appliscan krijgt de Omgevingsdienst een rapport met informatie en adviezen. Die adviezen zijn we samen gaan uitvoeren.
Een van de adviezen in het Appliscan rapport was om persona’s op te stellen. Persona’s zijn een soort ‘profielen’ van jouw ideale sollicitant. Zo is dit niet iemand met een bepaalde leeftijd en opleiding, maar meer een ‘echt’ persoon met een foto en een naam. Door je potentiële kandidaten een gezicht te geven, kan je je goed in deze personen verplaatsen.
Zo kan jij je sollicitanten gaan aanspreken zoals zij aangesproken willen worden.

Employer Value Proposition (EVP): wat ben jij als werkgever waard?
Een van de andere adviezen uit onze Appliscan was om de EVP duidelijk te hebben. De Employer Value Proposition is een eenduidige boodschap waarom iemand bij jouw organisatie wil werken.
Hoe kom je het beste achter jouw waarde als werkgever? Door het te vragen aan je collega’s.
Zo hebben wij ook de medewerkers van de Omgevingsdienst gevraagd wat zij het leukst vinden aan hun werk en werkgever.
De medewerkers van Omgevingsdienst Twente hadden veel te vertellen. Positieve punten over de werksfeer, flexibiliteit en de teams bij de Omgevingsdienst.

Genoeg input voor ons als Applicant om de Omgevingsdienst als super leuke werkgever te promoten.
De Employer Value Proposition is één korte boodschap die deze ervaringen samenvoegt:
Bij ODT gaan we verder dan werk – we creëren een open, prettige omgeving waar je kunt groeien terwijl je bijdraagt aan een gezondere leefomgeving en beter milieu. Sluit je aan en maak deel uit van onze gemeenschap van experts.
Deze EVP boodschap vormt de basis voor de Recruitment Marketing campagnes. Met het doel zoveel mogelijk sollicitanten aan te trekken en vacatures in te vullen gingen we van start.
Aan de slag: promotiecampagne voor de Omgevingsdienst en
hun vacatures
Nu we de voorbereiding hebben, met een sterke basis, doelstelling en EVP, kunnen de Recruitment Marketing campagnes worden gemaakt. Deze campagnes zorgen ervoor dat de Omgevingsdienst als werkgever en de vacatures gepromoot worden richting de juiste kandidaten.
Voor de Omgevingsdienst hebben we zowel offline als online content gemaakt.
Even kort wat we allemaal gedaan hebben:
- Online Recruitment Marketing campagnes voor het werkgeversmerk van de Omgevingsdienst
- Online Recruitment Marketing campagnes voor vele verschillende vacatures
- Verschillende ontwerpen voor offline content
Promotievideo
In samenwerking met een videograaf van de GRWTH Club hebben wij een promotievideo laten maken om de online campagnes kracht bij te zetten en de werksfeer bij ODT meer naar voren te laten komen.
Deze video interviewt verschillende medewerkers en laat de voordelen van Omgevingsdienst Twente als werkgever zien. Het is een prachtige productie. De gehele video en kortere versies zijn gebruikt bij de Recruitment Marketing campagnes.
Visuals: een beeld zegt meer dan 1.000 woorden
Voor de online campagne van de Omgevingsdienst hebben we visuals ontworpen die goed passen bij de huisstijl van de organisatie. Het logo en de huisstijl hebben veel verschillende, vrolijke kleuren, wat het designproces ook erg leuk maakte.
Daarnaast heeft de Omgevingsdienst mooie foto’s gemaakt van de prachtige en uitgestrekte gebieden die Twente te bieden heeft, en van collega’s aan het werk in de omgeving. Deze foto’s hebben we goed kunnen inzetten voor de visuals, omdat ze een indruk geven van zowel het werk als de omgeving.
“Ook bij de content en recruitment marketing werkzaamheden verliep de samenwerking heel prettig.” – Lauren Robles, Communicatie medewerker Omgevingsdienst Twente

Ad copy: hoe spreek je iemand aan?
Naast de visuals is tekst natuurlijk ook belangrijk. De boodschap van de EVP van de Omgevingsdienst moet goed overgebracht worden. We hebben Ad copy geschreven die de maatschappelijke bijdrage en andere voordelen van de Omgevingsdienst benadrukken.
Zo hebben we ervoor gekozen om quotes te gebruiken van de medewerkers die de Omgevingsdienst ook op hun werkenbij-website gebruiken. Door deze quotes op meerdere plekken te gebruiken zorgt het voor herkenbaarheid bij de potentiële kandidaten.
Daarnaast is het altijd fijn om van iemand te horen die bij een bedrijf werkt, hoe het daar is. Dat zorgt voor authenticiteit en betrokkenheid.
Recruitment Marketing campagnes: advertenties gericht op toekomstige collega’s
De visuele en tekstuele aspecten komen samen in de advertenties die we gebruiken bij de online campagnes voor Omgevingsdienst Twente. Hier begint de kracht van Applicant.
Recruitment Marketing campagnes zijn specifiek ingesteld om de doelgroep van potentiële kandidaten van de Omgevingsdienst te bereiken. Zo zorgen we ervoor dat een advertentie van de vacature bij de juiste persoon terechtkomt.
Hiervoor gebruiken we ook het vooronderzoek uit de Appliscan, waarbij onderzocht is wat de doelgroep belangrijk vindt bij een werkgever en waar ze waarde aan hechten bij een vacature. Er wordt bij het instellen van de campagnes gekeken naar interessegebieden en locatie, omdat mensen graag in de buurt wonen bij hun werk.
Zo worden de campagnes ingezet om optimale resultaten te bereiken.

Wanneer de campagnes live zijn, houden wij de cijfers strak in de gaten. Zo gebruiken we bijvoorbeeld een filmpje en een foto-advertentie bij dezelfde doelgroep. Als blijkt dat veel meer mensen naar het filmpje kijken, dan focussen wij de campagne hier meer op.
Zo gebeurt dit met 8 gerichte vacature-campagnes en de algemene ‘werken bij de Omgevingsdienst’ campagne.
Met deze aanpak en door de data goed in de gaten te houden, krijgen we geweldige resultaten voor de Omgevingsdienst.

Offline content
Naast online campagnes, zijn er flyers, posters en filmpjes gemaakt om de Omgevingsdienst in de regio te promoten.
Deze ‘offline media’ zijn in dezelfde stijl ontworpen als de online visuals. Zo kan iemand een advertentie zien op Facebook en een vergelijkbare poster tegenkomen in het gemeentehuis. Omdat mensen de boodschap meerdere keren in verschillende vormen zien, blijft deze beter hangen.

Zo heb je de Omgevingsdienst niet alleen op LinkedIn gezien, maar ook op een Cityscherm in Enschede of misschien zelfs op het toilet in Kinepolis.
Deze kracht van herhaling komt ook terug in de online campagnes. Het is namelijk niet zo dat iemand maar één keer een advertentie van een vacature voorbij ziet komen en daarna solliciteert. Mensen hebben tijd nodig en ook dan kan het goed zijn om iets meerdere keren te zien.
De online campagnes zijn soms ook zo opgezet dat dezelfde doelgroep opnieuw is aangesproken om ze toch dat extra zetje te geven om te solliciteren. Uit ervaring weten we dat deze strategie effectief is en dat is ook zo gebleken bij de Omgevingsdienst Twente.
Overweldigende resultaten
De cijfers van de online campagnes laten zien wat een overweldigend succes deze opdracht voor Omgevingdienst Twente is. Miljoenen weergaven en duizenden kliks naar de werken-bij-website van Omgevingsdienst Twente!
Door elke vacature apart op te pakken en te richten op een specifieke doelgroep, zijn er veel kwalitatieve kandidaten bij de Omgevingsdienst Twente terechtgekomen.
En de algemene ‘werken bij Omgevingsdienst Twente’-Recruitment Marketing campagne heeft meer dan een miljoen mensen bereikt.
Alle campagnes bij elkaar hebben de Omgevingsdienst Twente ruim 100 sollicitanten opgeleverd!
De getallen staan in volgorde:
Weergaven – aantal keer dat een advertentie op een scherm is weergegeven
Uniek bereik – het aantal unieke mensen dat de advertentie heeft gezien
Aantal kliks – het aantal keer dat er op de advertentie is doorgeklikt



Omgevingsdienst Twente heeft ook al een aantal vacatures kunnen sluiten, omdat de posities gevuld zijn!
“We zijn heel positief over de resultaten. Er komen ook nu elke week wel 3 of 4 sollicitaties binnen.” – Marcel Zanderink, HR-manager Omgevingsdienst Twente
Dit zijn natuurlijk ontzettend mooie resultaten, zowel voor ons als voor de Omgevingsdienst Twente. We zijn erg trots op deze uitkomst. Omgevingsdienst Twente is erg blij met zoveel sollicitanten en ze mochten al een aantal nieuwe collega’s verwelkomen. Na een halfjaar is het aantal inleen medewerkers ook gekrompen naar zo’n 15%!
En we zijn nog niet klaar!
Omdat de campagnes zo goed lopen, heeft de Omgevingsdienst besloten om de samenwerking voort te zetten.
Deze resultaten zijn dus een tussenstand. Ook op dit moment lopen de campagnes door en loopt het aantal sollicitanten op.
Zo heeft de Omgevingsdienst nu en in de toekomst meer mensen die hen bij de missie helpen voor een optimaal en duurzaam gebruik van de leefomgeving.
Hoe vindt de Omgevingsdienst de samenwerking met Applicant?
We vroegen Marcel Zanderink en Lauren Robles van Omgevingsdienst Twente hoe ze de samenwerking met Applicant hebben ervaren.
“Applicant is erg fijn om mee te werken, de samenwerking is plezierig en professioneel.” Deelt Marcel. “Wat wij zeggen wordt goed aangepakt en levert resultaat op. Het contact is goed, laagdrempelig. We vinden het fijn dat Applicant een klein team heeft, dit zorgt voor korte lijntjes. En de terugkoppeling van stand van zaken is erg goed.
Jullie waren de regisseur van het project en wij werden daarin meegenomen. Dat is heel fijn, want ik heb zelf niet de behoefte om regisseur te zijn. Zo word er werk uit handen genomen. We kunnen vertrouwen op jullie kennis en ervaring.”
Wat vonden jullie van de resultaten van de Recruitment Marketing campagne?
“Heel positief, we werden blij verrast. We hadden geen specifieke verwachtingen bij de Recruitment Marketing campagnes, dit zijn hele mooie resultaten. We hebben al over de 100 reacties. En elke week komen er wel weer 3 of 4 bij.”
“We hebben er ook heel veel volgers bij op LinkedIn.” Voegt Lauren toe. “Dat was hiervoor minder vaak. Je merkt dat mensen ermee bezig blijven en de Omgevingsdienst gaan volgen.”
Zou je Applicant aanraden?
“Zeker. Dat heb ik zelfs al gedaan.”
Meer sollicitanten voor jullie overheidsorganisatie?
Wij zetten ons graag in. Hebben jullie als gemeente, omgevingsdienst, waterschappen of andere overheidsinstantie behoefte aan meer medewerkers?
Applicant staat voor jullie klaar!

Stuur een bericht voor een vrijblijvend gesprek of kijk rond hier op applicant.nl voor meer informatie.